Kumpi tuntuu vakavammalta rikkeeltä: yksityishenkilölle paperilla sovitun maksun maksamatta jättäminen vai virallisen laskun maksamatta jättäminen?

Entä kumpi luultavasti perii saataviaan tehokkaammin?

Lähtökohtaisesti lasku, jossa on eräpäivä, maksun viite ja tiedot myöhästyneen maksun viivästyskoroista, velvoittaa herkemmin maksamaan. Puhumattakaan perästä tulevasta maksumuistutuskirjeestä tai perintätoimilla uhkailusta, jotka aiheuttavat vielä enemmän sydämentykytyksiä.

Silti, suurin osa yksityisistä vuokranantajista ”laskuttaa” vuokransa edelleen niin, että vuokrasopimuksessa sovitaan eräpäivä sekä tilinumero, ja sillä hyvä. Sitten, kun jokin menee vikaan, ruvetaan miettimään, että miten toimitan maksumuistutuksen, paljonko on viivästyskorko, miten se kuuluu periä, voiko joku muu hoitaa tämän jne. Sosiaalisen median keskustelupalstat ovat täynnä näitä keskusteluja ja avunpyyntöjä, miten toimia, kun asunnossa on hankala vuokralainen. Ja hyvä sinällään, että nykyään on verkostoja ja vastauksia saa hyvinkin nopeasti. Mutta eikö olisi stressittömämpää huolehtia nämä asiat kuntoon jo etukäteen?

Suomen Asiakastieto ja kerännyt maksudataa viime vuosilta ja tulosten mukaan ”suomalaisille kertyy vuosittain runsaat 16 000 vuokranmaksuun liittyvää maksuhäiriömerkintää”. Näistä suurin riskiryhmä ovat 25–34-vuotiaat, mutta myös senioreiden vuokrahäiriöt ovat olleet kasvussa. Vuonna 2020 rekisteröitiin senioreiden keskuudessa vuokrahäiriöitä peräti 31 % enemmän kuin vuonna 2016. Myös yleisesti maksuhäiriömerkinnät ovat Suomessa kasvussa ja alkanut korkojen nousu voi kiihdyttää tätä kasvua entisestään.

Tämä pistää miettimään, että miten vuokranantajana voisi suojautua jo etukäteen näiltä riskeiltä tai ainakin minimoida vuokranmaksuun liittyviä riskejä. Luonnollisesti hyvä vuokralaisvalinta ja luottotietojen tarkistaminen ovat tärkeä osa prosessia, mutta sekään ei aina takaa maksuhäiriötöntä vuokrasuhdetta. Ihmisten elämässä kun tapahtuu muutoksia, monesti kovin yllättäen ja odottamatta. Onko siis mitään tehtävissä? On.

Me Hyyrassa kutsumme tätä asuntosijoittamisen uudeksi normaaliksi. Asioita tehdään proaktiivisesti, digitaalisesti ja varallisuutta johtaen. Automatisoitu vuokralaskutus lähettää vuokralaiselle puolestasi sähköisen laskun ja valvoo sen maksun puolestasi. Samalla voit automatisoida koko maksumuistutusprosessin ja ulkoistaa toiminnot mahdolliseen perintään asti jo ennakkoon. Luonnollisesti maksat vain siitä palvelusta, mitä tarvitset/käytät. Näin ei tarvitse stressata mahdollisesta maksumuistuttelusta ja perinnästä tai etsiä apua keskustelupalstoilta siinä kohtaa, kun -tiedät kyllä mikä- on osunut tuulettimeen.

Kyse on yksinkertaisesti ennakoinnista ja proaktiivisesta toiminnasta. Reagointi on vanhaa normaalia, vähän sama kuin jättäisit auton vakuuttamatta ja miettisit, että murehditaan näitä sitten, kun kolari on tapahtunut.

Kumpaan kastiin sinä kuulut, ennakoijiin vai reagoijiin?

(lähde: https://www.asiakastieto.fi/web/fi/asiakastieto-media/uutiset/asiakastieto-ja-vuokranantajat-vuokrahairioriski-vaihtelee-selvasti-eri-kaupungeissa.html)